Mischa Kuball: Keresztül a Nagy Üvegen, 1999 Tükrös szekrény, 200×100x60 cm, videó, 25 perc, színes, néma, loopolt, monitor.
A művész tulajdona (Installáció a Galerie Konrad Fischerben. Fotó: Daniela Steinfeld)
"A Keresztül a Nagy Üvegen című munka arra csábít, hogy a szekrényajtóba vágott két lyukon keresztül benézzünk a szekrény belsejébe. Belül egy videofilm fut, egy nagyváros hétköznapi képeit látjuk. A film, amely a néző számára, látható apparátus híján puszta vetítésnek tűnik, szokatlan képi szekvenciákat mutat, amelyek egy egyszerű trükk nyomán keletkeztek: Kuball dupla lencsével, a kamera objektívje elé szerelt pohár segítségével filmezte le a házak homlokzatait és a forgalmat a düsseldorfi Corneliusstrassén, nem messze a műtermétől. A pohár alja alkotta a második lencsét, amely eltorzítja a képi motívumokat. A Marcel Duchamp-ra történő utalások szembeötlőek, már a címben is feltűnnek. Ezen felül a formális képalkotás eszközeiben is fellelhetők, amelyek kapcsolatba hozhatók Duchamp idézett főművével, a Nagy Üveggel (1915-1923): az átlátszósággal, a tükröződéssel, a széttöredezettséggel, valamint a hétköznapi eszközök felhasználásával. Tematikusan Kuball ezzel szemben más irányt követ. A Keresztül a Nagy Üvegen az intim tekintet számára készült. A zárt és tükröző szekrény, amely félúton áll a tükör és az Engelbrecht-féle perspektívaszínház dobozainak hagyományát követő kortárs kukucskálódobozok között, kifordítja az érzékelés megszokásait. A voyeurködésre utaló elvárásokkal szemben, amelyek két kukucskálólyukon keresztül egy hálószobabútorba vetett pillantás esetén óhatatlanul felmerülnek, itt nem derül fény semmilyen sötét, rejtegetett titokra, amely, hasonlóan Duchamp másik főművéhez, az Étant donnés-hoz (Adva van, 1946-1968) a nézőt az emberi lélek kevéssé mély tájaira vezeti. Ehelyett a néző csöndes optikai szenzáció részese lesz: a nagyvárosi mozgás és dinamika sosem látott kristályszerű képei villannak ki a sötétből. A városi táj belsőben megjelenő elidegenített képeivel szemben a közeledéskor és eltávolodáskor a néző saját mozgó tükörképe áll. Az installációt 1999-ben a Galerie Konrad Fischerben mutatták be, ahol a művet egy lépcsőfeljárónál helyezték el. A néző a lépcsőn lefelé haladva önmagát figyelhette meg a tükrös szekrény ajtajaiban - további utalásként Duchamp-ra." http://pillanatgepek.c3.hu/kiallitas/muveszek/mischa-kuball/
2009. szeptember 3., csütörtök
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
1 megjegyzés:
Kiállítva a Műcsarnokban, Pillanatgépek / Blickmaschinen c. kiállításon, 2009. június 20 - 2009. augusztus 23. http://pillanatgepek.c3.hu/en/
Megjegyzés küldése